Magia wyobraźni

termin: 29.04.2017 godz. 11:00
miejsce: Muzeum Magicznego Realizmu, ul. Juliana Ochorowicza 6, Wisła
kategoria: inne


29 kwietnia 2017 r. nastąpi otwarcie Muzeum Magicznego Realizmu w Wiśle. 

Ponad trzysta obrazów i rzeźb najbardziej znanych współczesnych surrealistów, stała wystawa poświęcona życiu, twórczości, badaniom i wynalazkom Juliana Ochorowicza, a także czasowe prezentacje najważniejszych dokonań współczesnej sztuki polskiej to tylko główne kierunki, które będą od tej chwili wpisane w działalność popularnej w Wiśle Ochorowiczówki.

Muzeum będzie nowym ważnym punktem na kulturalnej i turystycznej mapie nie tylko województwa śląskiego ale całej Polski. Świadczy o tym z jednej strony skala przedsięwzięcia będzie to prawdopodobnie jedno z największych w Europie muzeów tego nurtu w sztuce współczesnej, z drugiej strony ranga prac eksponowanych w muzeum autorstwa czołowych polskich artystów m.in.: Zdzisława Beksińskiego, Tomasza Sętowskiego, Krzysztofa Izdebskiego-Cruza, Jarosława Kukowskiego, Mariana Michalika, Dariusza Kalety, Marcina Kołpanowicza, Katarzyny Adamiak-Jaśnikowskiej, Jarosława Jaśnikowskiego, Artura Kolby czy Jacka Szynkarczuka. Dzieła te będą stanowić podstawowy zbiór muzeum, stałą ekspozycję. Pojawią się też wystawy czasowe, na których będą prezentowane dzieła artystów tworzących współczesną sztukę polską.

Ochorowiczówka i magiczny realizm

Kiedy w styczniu 2014 roku w obiekcie, w którym od pół wieku funkcjonowały mieszkania socjalne, wybuchł pożar, wiele osób uważało, że budynek popadł w taką ruinę, z której nie ma już szans go podnieść. A przecież jest to miejsce wyjątkowe. To właśnie tutaj swoje badania powiązane z hipnozą przeprowadzał Julian Ochorowicz, pierwszą część „Chłopów” pisał Władysław Reymont, swojego przyjaciela – Juliana odwiedzał Bolesław Prus. Powstał pomysł, by w tej właśnie willi stworzyć jedno z największych w Europie i jedyne w Polsce Muzeum Magicznego Realizmu. Nurtu w malarstwie, który jest obecnie bardzo popularny, a wywodzi się z surrealizmu reprezentowanego przez Salvadora Dali, Jean’a Miró czy Giorgio Chirico. Elementy magicznego realizmu odnaleźć można także w scenografiach współczesnych filmów fantasy, np. „Grze o tron” lub „Władcy pierścieni”. Korzystając ze zbiorów prywatnych kolekcjonerów udało się zgromadzić imponującą liczbę ponad trzystu dzieł najbardziej znanych współczesnych malarzy polskich reprezentujących nurt magicznego realizmu.

W Ochorowiczówce zwiedzający znajdą unikalne dokumenty, maskę pośmiertną genialnego wynalazcy, pamiątki, rękopisy, ponad sto książek, których autorem był Ochorowicz lub do których przygotował słowo wstępne, listy pisane z Wisły i zdjęcia, które potwierdzają tak szerokie spektrum zainteresowań dawnego właściciela tego miejsca. Prezentują go one także jako znakomitego dewelopera i budowniczego, który osobiście projektował wiele domków letniskowych w Wiśle, a następnie sprzedawał je lub wynajmował.

Tajemniczy mediumista

W Ochorowiczówce zostanie upamiętniony jeden z najwybitniejszych badaczy i wynalazców polskich epoki pozytywizmu Julian Ochorowicz. Wszechstronność jego zainteresowań wskazuje, że był on człowiekiem renesansu swoich czasów. To właśnie on zaproponował wydzielenie z nauk filozoficznych psychologii i uznanie jej za osobną dziedzinę badawczą. Jednocześnie był genialnym wynalazcą, który stworzył i opatentował mikrofon, a także telefon głośnomówiący, który przez specjalistów uznany został za jakościowo lepszy od wynalazku Bella i był wykorzystywany w wielu krajach Europy do 1905 roku. Telefon został zaprezentowany podczas Międzynarodowej Wystawy Elektryczności w 1885 roku w Paryżu. Wynalazek zachwycił ówczesnego prezydenta Francji Julesa Grevy, który osobiście pogratulował tego urządzenia Ochorowiczowi. Paryż tak bardzo cenił polskiego naukowca i wynalazcę, że tylko dzięki jego wstawiennictwu wieża Eiffla przetrwała do dziś. Zbudowana specjalnie na wystawę światową w 1889 roku, miała zostać zburzona po dwudziestu latach. Ochorowicz umieścił jednak na jej szczycie antenę telegrafu bez drutu, który sam zbudował. Skuteczność tego urządzenia i uznanie dla polskiego konstruktora uchroniło wieżę Eiffla przed zburzeniem.

Julian Ochorowicz przedstawił też teoretyczne podstawy działania przekazu telewizyjnego. Wiele zawdzięcza mu polska literatura. Był on bowiem jednym z głównych ideologów polskiego pozytywizmu i pisał manifesty określające tę epokę. Sam tworzył i publikował wiersze oraz prozę. W „Lalce” Bolesława Prusa stał się pierwowzorem dla postaci Juliana Ochockiego, a także zainspirował Prusa do napisania „Faraona” dzieląc się z nim swoją fascynacją poziomem wiedzy starożytnych egipskich uczonych. Prawdopodobnie w Ochorowiczówce Władysław Reymont zniszczył kilkadziesiąt stron pierwszej części „Chłopów” i zaczął pisać ją od nowa. Całkiem możliwe, że stało się tak pod wpływem rozmów z Ochorowiczem, który był jednym z nielicznych recenzentów pierwotnej wersji reymontowskiej epopei.

Komentarze