W programie wrześniowym Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej najważniejszym wydarzeniem będzie wystawa indywidualna Martyny Czech pt. „Jad” – wystawa jest formą nagrody Dyrektora Galerii Bielskiej BWA dla laureata Grand Prix Bielskiej Jesieni. Martyna Czech została laureatką ostatniego biennale w 2015 roku. Wystawa i towarzyszący jej katalog to największa, jak dotąd, prezentacja twórczości młodej artystki, tegorocznej absolwentki ASP w Katowicach.

Martyna Czech maluje szybko i łapczywie, jakby jej obrazy były fotografiami emocji w skali 1:1, bez filtra, jak szybkie notatki na serwetce w kawiarni, jak zapiski w telefonie. Podkreślają to dobitne tytuły, których dosłowność jednak w tym przypadku nie razi: „Rozdarcie”, „Odrzucenie”, „Obsesja”, „Pokusa” itp. Jej malarstwo jest gęste od farby, a konfiguracje poszczególnych elementów tak osobliwe, że niejednokrotnie musi upłynąć chwila, zanim uświadomimy sobie na co patrzymy. A patrzymy w zasadzie na trzy motywy: jeden dotyczy kaźni zwierząt, drugi toksycznych relacji z najbliższymi (najdalszymi?), trzeci, być może splatając pozostałe – cielesności, seksualności, choroby. Farba jest u Martyny Czech jeszcze jedną wydzieliną, a weryzm przedstawień pozwala mówić wręcz o abiektualnym charakterze tego malarstwa. To twórczość afektywna, malarski kardiogram emocjonalnych poruszeń. Powodem do namalowania obrazu nie jest tu intelektualna spekulacja czy inspiracja którąś z uniwersyteckich mód, lecz przeżycia, impulsy, odruchy. Zazwyczaj bolesne, traumatyczne, niedobre. To zatem malarski odruch na podłe zachowania najbliższych; na cierpienie – własne i cudze; na chorobę; na nieszczęście; na niezabliźnione krzywdy. Martyna Czech maluje jadem. – mówi Jakub Banasiak – kurator wystawy.

Bielską wystawę „Jad” poprzedziły istotne dla młodej artystki nagrody: w czerwcu br. Martyna Czech otrzymała główną nagrodę w kategorii sztuki wizualne w konkursie Programu 3 Polskiego Radia „Talenty Trójki” – artystkę nagrodzono za jej „dezynwolturę i odwagę w sięganiu po różne języki i tradycje malarskie; świeżość ikonograficzną, drapieżność oraz nieoczywistość, która sprawia że z zaciekawieniem oczekuje się na kolejne obrazy”; w lipcu br. trafiła do grona 15 finalistów Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9 w Słupsku (5 października 2017 roku ogłoszone zostaną nazwiska laureatów głównych nagród).

O roli pierwszej w swej karierze nagrody – Grand Prix Bielskiej Jesieni 2015 artystka powiedziała: – Nagroda utwierdziła mnie w przekonaniu i w wierze w samą siebie; w to co robię. Zyskałam więcej pewności siebie i mimo, iż nadal nie rozumiem świata ludzi, jest łatwiej mi w nim funkcjonować bez podkulonego ogona.

Martyna Czech urodziła się w 1990 roku w Tarnowie. Absolwentka Wydziału Artystycznego Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, dyplom główny z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa dr. hab. prof. ASP Andrzeja Tobisa; dyplom dodatkowy w Pracowni interpretacji literatury dr. hab. prof. ASP Grzegorza Hańderka (2017).

Laureatka Grand Prix 42. Biennale Malarstwa  „Bielska Jesień 2015” w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej (2015); finalistka  Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9 w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku (2017); laureatka głównej nagrody w kategorii sztuki wizualne w konkursie Programu 3 Polskiego Radia „Talenty Trójki” (2017).

Autorka wystawy indywidualnej „Pewne konflikty” w Galerii Potencja w Krakowie (2016) oraz indywidualnej prezentacji obrazu „Swoja” w Galerii Pojedynczej w Katowicach (2017). Uczestniczka wystaw zbiorowych, m.in. „Motion” w Galerii Gruning w Krakowie (2017), „Fantastyczna Chemia: dysfunkcja dysfunkcji” w Galerii Różnia w Warszawie (2017) „KREW-WERK” w Fundacji Galerii Foksal w Warszawie (2016) oraz „Pusty Tarnów?” w  Art Squat w Tarnowie (2016).

Wystawie towarzyszyć będzie katalog pod redakcją Jakuba Banasiaka, z reprodukcjami prac artystki, zdjęciami bielskiej ekspozycji i tekstami krytycznymi prof. Anny Markowskiej, Karoliny Majewskiej i Karoliny Plinty.

Otwarcie wystawy w czwartek, 7 września o godzinie 18:00. Wcześniej – o godzinie 17:00 – po wystawie oprowadzać będzie jej kurator Jakub Banasiak. Wystawa potrwa do 8 października. Wstęp wolny.

 

Drugą wystawą (sali dolnej) będzie prezentacja fotografii, wideo i dokumentacji działań artystki znanej głównie z realizacji performans oraz uczestnictwa w projektach związanych ze sztuką kobiet – Ewy Świdzińskiej pt. „Selfować!”. Kuratorem tej wystawy jest Agata Smalcerz.

Wystawa fotografii, wideo i dokumentacji działań artystki znanej z realizacji performansów, uczestniczki wielu projektów poświęconych sztuce kobiet.

Ewa Świdzińska jest performerką, realizującą zarówno wystąpienia w przestrzeniach galeryjnych, na oficjalnych festiwalach i wernisażach, jak i działania dokamerowe, bez udziału widzów, wykonywane w przestrzeniach prywatnych, fotografowane przez samą autorkę. Jej selfie stanowią serie kadrów komponowanych przy użyciu rekwizytów, spełniających ważną rolę w performansach artystki. Wystawa pokaże, jak silny jest imperatyw tworzenia nowych sytuacji, komentarzy do rzeczywistości, reagowania na sprawy osobiste i społeczne. – mówi Agata Smalcerz, kurator wystawy.

Ewa Świdzińska – urodzona w Milanówku w 1958 roku. Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie i Instytutu Wychowania Artystycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Od początku lat 90. XX w. zajmuje się sztuką performans oraz fotografią. Prowadzi autorskie warsztaty interdyscyplinarne łączące sztuki wizualne z innymi dziedzinami np. pedagogiką, socjologią, arteterapią. Mieszka w Warszawie.

Brała udział w wielu spotkaniach i festiwalach performans, m.in. w Interakcjach w Piotrkowie Trybunalskim, EPAF w Lublinie, w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Performance w Giswil w Szwajcarii, RIAP w Quebec City i Regina (Kanada), w działaniach w przestrzeni otwartej, np. w Międzynarodowym Festiwalu Sztuka Ulicy w Warszawie, w Międzynarodowym Festiwalu Ritual w Pedvale na Łotwie, a także w projektach poświęconych sztuce kobiet, np. „Kobieta o Kobiecie” w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku Białej, „Performance-esse” w Toruniu, Dzień Kobiet w Galerii Arsenał w Białymstoku.

Jej prace prezentowane były na wystawach, m.in.: „Kobieta o kobiecie” w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej (2007); 100 fotek w ACK UMCS w Lublinie (2008); „Od problemu symulacji do nowego symbolizowania” na 6. Biennale Fotografii w Poznaniu (2009); „Żywoty intymne” w Galerii Piekary w Poznaniu (2010); „Oh no, not sex and death again!” w PGS w Sopocie (2010); „Gramatyka gender” na Interphoto w Białymstoku (2013) oraz w BWA w Jeleniej Górze (2014): „Ikonografia Kobiecej Intymności i „Gorzki to chleb jest polskość”.

Dokumentacje działań artystki, zdjęcia, recenzje były publikowane w „Magazynie Sztuki”, „Art&Business”, „Dekadzie Literackiej”, „Newsweeku”, „Obiegu”, „Formacie”, „Exicie”, „Arteonie”, „Spam.art.pl” oraz w książkach: „Sztuka Kobiet” pod red. Jolanty Ciesielskiej i Agaty Smalcerz (wyd. Galeria Bielska BWA 2000); Krzysztof Jurecki „W poszukiwaniu sensu fotografii” (wyd. Galeria Wozownia, Toruń 2008); Izabela Kowalczyk „Matki-Polki, Chłopcy i Cyborgi… Sztuka i feminizm w Polsce” (wyd. Galeria Miejska „Arsenał”, Poznań 2010).

Artystka uczestniczyła w programie Jana Świdzińskiego i Pawła Kamińskiego z cyklu „Alfabet polskiego performance”, emitowanym w TVP Kultura. Jurorka programu TVP SA. Dolina Kreatywna, z dziedziny Teatr.

 

Otwarcie wystawy w czwartek, 7 września o godzinie 19:00. Wystawa potrwa do 8 października. Wstęp wolny.

Źródło: Galeria Bielska BWA

 

Komentarze